Lőrincz Ildikóval, a Mystic Day megálmodójával beszélgettünk elhivatottságról, trendekről és arról, hogy mit jelent nőnek lenni a mai világban.
Lőrincz Ildikó, a Mystic Day ruházati márka kreatív szelleme és alapítója, nem csak a magyar divatszakmát újította meg, de egy olyan vállalkozást épített fel, amely már több mint 16 éve meghatározó szereplője a hazai divatnak. Mi hajtja előre Ildikót? Mi inspirálja, és hogyan talál egyensúlyt a család, a munka és a szenvedély között? Ezekről mesélt nekünk a tervező.
Mi indította el a divat iránti szenvedélyedet, és hogyan váltál azzá, aki ma vagy?
Mindig is a minőséget tartottam szem előtt, nem pedig a profitot – autodidakta módon sajátítottam el a divattervezés alapjait. 20 évesen megalapítottam az első vállalkozásomat, amely gyermekruhák gyártásával foglalkozott. Nem tudtam pontosan, mit akarok csinálni, de azt igen, hogy mit nem. Nem féltem a kudarctól, mert nem volt mit veszítenem. Mindig kis lépésekben haladtam előre, és a kész darabok minőségére koncentráltam. A 80-as évek végén, amikor még kevés ruhaüzlet volt Magyarországon, az anyagok és kellékek beszerzése jelentette a legnagyobb kihívást.
A Mystic Day dinamikus fejlődése mögött komoly munka áll. Hogyan zajlik a gyártás, és mi az, ami segíti a márka folyamatos megújulását?
A győri üzemünk 700 négyzetméteres területéről hetente kerülnek ki az egyedi és időtálló ruhadarabok az üzletek polcaira. A technológia már a divat világában is mindennapossá vált; mi is szoftverek segítségével hozzuk létre a szabásmintákat, amelyek biztosítják, hogy minden darab tökéletesen illeszkedjen. A gyártási folyamatok mögött egy jól kidolgozott technológiai és személyi rendszer áll, amely lehetővé teszi, hogy a Mystic Day ruhamárka már több mint 16 éve dinamikusan fejlődjön.
Ez a vállalkozás teljes embert kíván – mégis, Te közben aktív nagymama vagy, és egy gyönyörű családot vezetsz. Hogyan találtad meg az egyensúlyt?
A divat az életem része, mióta kikerültem az iskolából. Még ennyi év után is hajt a szenvedély, hogy valami újat, valami különlegeset hozzak létre. Az életmódomban nem volt egyszerű megtalálni az egyensúlyt, de férjemmel közösen vezetjük a vállalkozásunkat, így minden kihívást együtt oldunk meg.
A gyermekruházatról később a női ruházat felé fordultál. Mi inspirált, hogy változtass az irányon?
36 évesen végeztem el a Budapesti Divatiskolát, ahol egy hároméves divattervező és stylist képzésben vettem részt. A vizsgamunkám során világító technológiával készítettem ruhákat, ami később sok meghívást eredményezett különböző divatbemutatókra. Úgy döntöttem, folytatom a megkezdett munkámat, de kipróbálom magamat a női divat világában is. Így született meg a Mystic Day, egy olyan márka, amely 2008 óta hűen tükrözi a szenvedélyemet a divat iránt.
A legújabb kollekciótokat a lenyűgöző Gödöllői Királyi Kastélyban fotóztátok. Milyen érzés volt itt dolgozni, és mit tudhatunk a kollekció darabjairól?
A Gödöllői Királyi Kastély eleganciája tökéletes hátteret biztosított a Mystic Day 2024-es őszi darabjainak a fotózására. A kollekció minden darabja úgy készült, hogy viselője magabiztosnak és különlegesnek érezze magát, legyen akár hétköznapi, akár ünnepi alkalom. A fotózás során a kastély romantikus, barokk stílusa harmóniában állt a modern, mégis időtálló ruhákkal, amelyek mind kényelmesek és könnyen kombinálhatók. A helyszín varázsa és a kollekció különleges darabjai együtt mesés hangulatot teremtettek.
Kinek szól a Mystic Day? Milyen szempontokat tartasz szem előtt a tervezés során?
A Mystic Day olyan nőknek szól, akik szeretnek elegánsan öltözködni, de közben a kényelemről sem szeretnének lemondani. Ma már egyre ritkábban viselünk tűsarkút a mindennapokban; a vásárlók inkább olyan ruhadarabokat keresnek, amelyeket sportcipővel is könnyedén lehet viselni. Jól ismerem a vevőink igényeit: a nők szeretik, ha egy ruhában egyszerre lehetnek nőiesek és szabadok, kényelmesen mozoghatnak benne a munkahelyükön, és akár egy különleges alkalommal is. A tervezés során ezeket az elvárásokat tartom szem előtt, miközben figyelemmel követem a vezető trendeket is, de mindig úgy, hogy azok a magyar nők ízléséhez és életstílusához is passzoljanak.
Szívesen meghallgatom a kereskedők visszajelzéseit, és a saját tapasztalataimat is figyelembe veszem a tervezés során, hiszen én is ezeket a ruhákat viselem. Természetesen a nemzetközi trendeket is követem, de mindig óvatos vagyok, hiszen nem minden trend illik a magyar közönséghez. A magyar nők tudatos vásárlók, szeretik az időtálló, jól kombinálható darabokat.
Mit találnánk a gardróbodban?
Az egyszerű, letisztult ruhákat szeretem. A szekrényem tartalma főleg nude, sötétkék és fekete darabokból áll. Ahogy telik az idő, számomra is egyre fontosabb a kényelem.
És mi várható a 2024-es őszi szezonban?
Idén a tervezők az időtálló darabokra helyezik a hangsúlyt. A minimalista printek, a letisztult vonalak és a kockás minták továbbra is divatosak lesznek. A szoknyák – különösen a midi hosszúság – nagy szerepet kap, a földszínek dominálnak, megbolondítva pirossal, naranccsal vagy pinkkel. A csillogás is megjelenik, de a farmerhatású anyagok sem mennek ki a divatból. Összességében minden divat, amiben jól érezzük magunkat. Kényelmes, puha anyagok, amelyek jól variálhatók kiegészítőkkel, így a mindennapokra és különleges alkalmakra egyaránt megfelelnek.
Mert nőnek lenni jó! – zárja a beszélgetést Ildikó, aki minden ruhadarabjával ezt az üzenetet közvetíti.